mandag 5. oktober 2009

Mat..Mangia..

Italienere, (dvs. min familie), er meget opptatt av maten....De lurer paa om jeg kan koke,...
Ja, jeg kan koke....Jeg koker farikal, kjottkaker i brun saus, kalvefrikasè, ....o.a
De (min italienske familie) tror at mine barn i Norge sulter.....fordi ingen koker for dem....
De koker selv....mamma har vist dem...for lenge siden....(mine barn er 20+)...

Min elskede, en pensjonert chef, (som lager alt selv) tror heller ikke jeg kan koke....

Helt til han smaker....

I morgen skal vi ha en god gammeldags kjottsuppe, med poteter og loksaus,...

3 kommentarer:

  1. Takk nok en gang ... jeg blir så nysgjerrig når det snakkes om mat ...

    1) Er det en myte at italienerne skal ha fem retter servert klokka 20:00?

    2) Hvor forskjellig er norsk suppe med poteter fra de napolitanske? Bortsett fra hvitløken og urtene...

    3) Potet i Napoli ... jeg leste i går ferdig Erri De Lucas "Montedidio" der de hadde kapun og _nypotet_ til jul.

    SvarSlett
  2. hei til deg kd...

    1...det er nok en myte...dvs. noen spiser 5 og 8 retter...noen spiser 1 eller 2..

    klokkeslettet er mer mot 21.00....det er fordi alle butikker og kontorer stenger sent....

    dette har aldri skjedd i mitt hjem....det seneste er kl.19.00...

    ogsa p.g.a. det praktiske...jeg liker a ha kveldene "fri"

    2..med en kjottsuppe mener jeg ferskt kjott (oksekjott) og suppe, med kaal og det hele....loksausen er som du vet sur/sot...

    dette har jeg fra min farmor....gammeldags norsk mat...

    italienerne vet ikke at verden er mer enn pasta...

    ikke et vondt ord fra mitt andre fedreland...men av og til kommer nostalgien.....

    klem fra viale K.....

    SvarSlett
  3. Vi var på marked en dag og så fint fårikålkjøtt til € 5 pr kg. Da satt ikke avgjørelsen langt inne og vi lagde fårikål som vi ba venner til. Alt ble spist. ALT!
    Det er tydelig at norske matretter er populære her i Italia også.

    SvarSlett