fredag 7. august 2009

Farmor...

Jeg sitter igjen i natten og leser blogger...
(dette handler egentlig ikke om Italia, men jeg nevner det likevel)

Jeg har lest bloggen til fru Storlien....der hun skriver om mormor....nydelig...

Min mormor dòde , da jeg var 8, men jeg husker dessverre mye mindre enn deg fru Storlien...

Farmor derimot, husker jeg meget godt..
Hun dòde 8.mai 1992....Pà frihetsdagen og min sònn Michaels 3-àrsdag...

Da var hun kommet til skjels àr og alder...100 àr og noen màneder...
Hodet var fremdeles krystallklart..
Hun bodde de siste àrene pà aldershjem...(som besto av vanlig og kollektiv) ..

Hun hadde valgt kollektivet, fordi hun likte à ha folk rundt seg..
For hun likte aldri "gamlinger"....

Til frokost 8.mai hadde hun tatt bestekjolen pà...
Etter frokost sa hun adjò til "samboerne" og,....Jeg skal bare inn pà rommet mitt litt
for à hvile...

Der sovnet hun fredelig inn..

Fòr dette (noen dager, uker...) hadde hun bakt bròd og kaker..og lagt pà frysen..
Nok til 40-50 personer..
for à ha til begravelsen...

Det ble nok til alle.......

Hun overlevde alle sine barn og 2 ektemenn..Dvs...ikke helt..Min far, den minste, dòde like etterpà...
Han hadde vàrt syk i mange àr, det visste hun selfòlgelig..
Kanskje hun tenkte..

Vàr ikke redd...Jeg skal.. "gà fòrst over isen".......

1 kommentar:

  1. Jeg tror vi har hatt ganske like farmødre! Jeg har god hukommelse, og skulle noen ganger ønske den var hakket dårligere. Min søster var seks år da mormor døde, og husket ingen ting av henne da hun ble voksen, mens jeg fremdeles kan tegne detaljert kart over hjemmet hennes.

    SvarSlett