lørdag 20. mars 2010

Navnedager...

19.mars er navnedagen til Josef (Padre di tutti,som de sier her) og derfor ogsaa Farsdag...Jeg kan ikke telle alle Giuseppe,ene jeg kjenner..og Giuseppina,ene...

For at ikke reisekassa skulle sprekke, saa ble det mange telefoner, men bare to blomsterhilsener..

Giuseppe er et veldig vanlig navn..nesten like utbredt som Antonio

Blant kvinnenavn er Maria og Anna (med variasjoner) de mest vanlige....

3. plassen tipper jeg havner paa Rosa (ogsaa med variasjoner)....

Min italiensk/amerikanske mann slutter aldri aa undre seg over de norske mannsnavnene
Odd og Even....odd and even.....

Jeg har en gutt som heter Michael Angelo...I ettertid har jeg tenkt...var det etter Erkeengelen eller Renessansekunstneren...?

Ja takk, begge deler....(tenkte jeg vel)

En annen gutt heter Richard Stephano..( da tenkte jeg paa en favorittskuespiller, Richard Burton, og en kristen martyr, Stefanius..

I Italia Sud blir 99% av guttebarnebarna oppkalt etter farfar, jentebarnebarna far farmors navn...
De andre (hvis det kommer en del) blir kalt det samme som morfar og mormor.....

Etter det er det fritt fram (gjerne etter kjente italienske soapstjerner)

I min manns familie har far og eldste sonn hett Antonio og Nunzio....i mange generasjoner...

Min mann Nunzio, sa til sin sonn Antonio, IKKE oppkall din gutt etter meg, (i Skandinavia tror mange dette er et etternavn)

Guttens navn ble Nino (fem. Nina)(en forkortelse av far, farfar og oldefar)

Frem og tilbake er like langt....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar