tirsdag 28. juli 2009

Mondragone...


Dino har fàtt besòk fra Norge...



Nunzio, Padre Antonio og Peppe....


Mondragone var et "ingenmannsland" lenge...Det har alltid vàrt et turiststed, men bare for italienere...og helst hvis de hadde tilknytting i form av gamle tanter osv.

Grunnen til at vi havnet her, var en tilfeldighet...den eneste slektningen som bor her, er en nevò..Francesco jobber i en salumeria i "gamlebyen"...
En dag kom Solveig inn (Silvia her) Hun er svensk, bor her med italiensk familie, og jobber i ASL.
Francesco sa..min tante er norsk..kan jeg gi henne ditt telefonnr.?...Ja, for all del...
En dag sa apotekeren til min mann...din kone var innom...hun er norsk, ikke sant..?
Jo...men det kan ikke stemme....Gjennom apotekeren fikk jeg ogsà hennes tlfnr.

Dino var i minibanken igàr, og mòtte 3 nordmenn...de snakket selvfòlgelig sammen, og han ble spurt... hvor pà vestlandet kommer du fra..?

Jeg er sòrlending, med italiensk far, og har delvis vokst opp i Italia...En av dem bodde her ogsà..

Ellers sà har jeg truffet en italiener som snakket dansk, og en fra Falciano som snakker svensk...

Det er de eneste skandinaverne jeg vet om...

Det bor ca.25000 mennesker her, om sommeren det dobbelte...

I de 3-4 siste àrene har det vàrt "oppussing" av byen og nyetableringer..

Nà skal det bygges fergeterminal (til òyene) og smàbàthavn...

Det kan skje "over natta" eller det kan ta 35 àr.......

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar