torsdag 7. mai 2009

En vanlig dag på jobben.....

Når jeg forteller om dette hjemme i Norge, har folk vondt for å tro meg...
Jeg vet ikke hvordan det funker i andre deler av Italia, men her er det slik:

Folk dør og blir begravd...Så blir de gravd opp igjen (i Napoli etter 3 år, der jeg bor nå, litt lenger)

De blir begravd grunt og i fuktig jord, for at prosessen skal gå fort..Så blir knoklene renset og pakket lik en mumie, før de blir lagt i krypten. Det kan være en familiekrypt eller i veggen i en spesiell bygning, som gjerne er i flere etasjer..

Dette er en jobb for gravere og kirketjenere, men familien kan være tilstede, hvis de ønsker det. Mange lar være, for ikke å gå gjennom sorgprosessen en gang til..

Jeg har vært med på dette 1 gang, og jeg må innrømme at jeg hadde hjertebank da lokket ble tatt av. Det var bare knokler igjen, og litt til....for jeg kjente ham igjen, den samme skjeve fortanna...

En presenning blir lagt ved siden av graven, så blir restene lagt der..
Denne graveren hadde med seg mobiltelefonen, som ringte i ett...han lo og pratet med sine venner og kjæreste, og kastet opp et ben her, en knokkel der og tilslutt hodeskallen. Alt dette ble lagt på en kjerre og trillet over til et vaskerom..Fremdeles kan familien være med.

Jeg synes det ble makabert (og tenkte, er jeg med i en skrekkfilm) da graveren helte rødsprit i skallen og ristet kraftig..

For ham var dette normalt og bare en jobb han utførte...Jeg følte bare tristhet, og telefonen hans ringte.....og ringte....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar