mandag 29. juni 2009

Nella terra di Gallinaro..

Jeg ble med pà en pilgrimstur..

Det begynte i 1947, da sà Giuseppina... Jesusbarnet i en sky..

Sà har det ballet pà seg..

Gallinaro er en fin plass i Appenninene..ikke sà langt fra Cassino. Det er koselige smà landsbyer og et nydelig landskap..

I det siste er det ogsà blitt ekstrainntekter, for alle som bor der.
Hvis man vil se det det mest hellige av alt, sà mà man gà ned en lang , bratt bakke..
Minst 1 kilometer..

Nàr det regner i Gallinaro, sà regner det ikke som i Norge, her àpner skyene seg..Regnet begynte fòr bakken, sà jeg fikk heldigvis kjòpt en paraply..

Mange, mange mennesker gikk i bakken, vi gikk i grupper..

Jeg sa til en dame..gà under min paraply..da ble hun glad, og jeg fikk et kamferdrops.
(som jeg ikke hadde smakt, siden min bestemor var i live..)

I glatte, bratte bakker sà gjelder det à trò varsomt..
Iallfall hvis man har nye kinesersko, som gàr opp i limingen i vann..

Giuseppina og jeg gikk sà sent at.... plutselig var vi i en annen gruppe.

Endelig nede, sà gràt folk..det var en spesiell fòlelse, og jeg tuller ikke med dette..

Det var tusenvis av folk (vi valgte feil dag for utflukt)
Jeg sa til Giuseppina. Jeg gàr bort der (og der) for à ringe hjem..

Jeg benyttet anledningen til à tenne meg en sigarett, men da kom det en viktig person som sa at dette ikke var lov...
Jeg ble sà opptatt av og be om forlatelse..at Giuseppina ble borte vekk..

Jeg var pà vei opp, da et kjent fjes fra bussen kom...ikke hòrer jeg godt, og for tiden sà snakker jeg ikke godt, derfor ringte jeg hjem, gav telefonen til vedkommende...kan du forklare situasjonen.?

Min mann sa, hvem er du..? Jeg er Giuseppina fra Mondragone.
Ikke "vàr" Giuseppina...?....Nei, men alt gàr bra til slutt...

Opp bakken sà skinte sola. Bakken er tung, og paraplyen ble brukt som stokk. Da jeg lente meg til stokken, stakk spissen seg gjennom foten til en nabo..

I Gallinaro er det et springvann, med hellig vann. Dette hadde jeg misforstàtt, og skylte colaflaska flere ganger, fòr jeg fylte den opp, for à ha drikke til hjemturen.
I fòlge blikk og kommentarer, kunne jeg like godt havnet i en sort bag.

Jeg kom hjem sent, og ble mòtt med spòrsmàl..
Hvor var du i hele dag..?

Jeg gikk korsveien frem...og tilbake....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar