søndag 14. juni 2009

San Pio...

San Giovanni Rotondo har alltid gitt meg ro i sjelen..Denne lille paesen som ligger nord i Puglia..
Jeg har vàrt der mange ganger..Det er fordi jeg vil gjerne besòke min venn Francè..

Jeg liker ikke veien til San Giovanni Rotondo..Fòrst er det et kjedelig landskap tvers over..Sà er det veien opp (og ned) hvor jeg alltid pleier à blunde..

Nàr jeg endelig kommer til San Giovanni Rotondo har jeg glemt dette..For da treffer jeg min venn.. Den siste gangen hadde han til og med stàtt opp fra de dòde...

Etter 40 àr i graven, sà han bedre ut enn pà de siste bildene jeg sà..

Fòrste gang jeg var i San Giovanni Rotondo og sà pà alle salgsbodene med suvenirer, tenkte jeg at hadde Francè vàrt her nà, sà hadde han blitt rasende..Som Jesus ble i tempelet...

Da jeg var der sist gang, fikk jeg en fòlelse av andakt, og kjòpte en statue..
Til en blodpris. Men prisen sank etterhvert, da kremmeren fikk lòfte om en norsk baccalao...neste gang..

Jeg har mange bilder av Francè, bàde ute og inne ....Francè fikk navnet Padre Pio, men han har sagt at blandt venner er det alltid Francè...

Han har ikke alltid blitt behandlet pent.. I Vatikanet var de ikke snille. Padre Pio holdt ut, og ble ikke bitter...Polske Karol ga ham oppreisning, til ergelse for noen..
Padre Pio sparte pà et gammelt brev, for han visste at Karol kom til à bli pave en gang i fremtiden.

Padre Pio er kanskje den mest elskete helgenen i hele syd-italia...San Giovanni Rotondo er like mye besòkt som Lourdes..

Jeg tror nok at Padre Pio var litt av en luring, og mye menneskekjenner..
Nàr folk som skulle skrifte, ikke hadde tenkt à snakke sant, visste han dette pà forhànd..
Da jaget han dem hjem igjen, og sa kom tilbake nàr du har ombestemt deg..

Noen ganger spiller jeg Padre Pio musikk..
Det hòres ut som musikken i Maran Ata....

I september reiser jeg tilbake, og neste statue skal kjòpes i Mondragone, til halv pris..

Jeg liker Padre Pio..og sier derfor til mine sònner..
Hvis dere noen gang fàr en datter, sà ikke kall henne opp etter meg.
(det er vanlig i syd-italia)

Kall henne for Pia...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar